Friday 17 October 2014

Fungus

Teks : Shehren Shahadan
Sumber Imej : Google

Assalamualaikum w.b.t,

Salam sejahtera. Bersua kembali di laman ini membincangkan mengenai fungus. Jika anda pemelihara Kucing, pasti ada ketika nya terlihat Kucing anda menggaru-garu badan mereka dengan kerap. Mungkin sudah di hinggapi fungus.

             Gambar contoh 

Apa itu Fungus?

Secara ringkasnya Fungus adalah sejenis kuman yang sangat halus pada pandangan mata kasar manusia dan hidup menumpang bersama haiwan peliharaan anda. Fungus boleh mengakibatkan jangkitan kulit ke atas kucing secara berperingkat dan jika tidak ditegah dengan teliti, fungus akan merebak ke keseluruhan anggota badan kucing anda.
Apabila ini berlaku, jangan biarkan kucing anda tanpa sebarang rawatan susulan seberapa segera. Jika tidak mampu juga boleh menggunakan rawatan tradisional seperti berikut :-

APA YANG DIPERLUKAN ?

1- Kucing yang di jangkiti fungus

2- Minyak selepas menggoreng ikan. Kalau anda jarang goreng ikan, cara paling senang pergi ke kedai atau restoran makanan minta jasa baik mereka memberi sebotol minyak bekas goreng ikan.

3- Sarung tangan / Glove.

CARA-CARA RAWATAN

1- Ambik kucing yang di syaki di jangkiti fungus.

2- Pakai glove/sarung tangan.

3- Ambik minyak tadi, tuang atas tapak tangan anda.

4- Lumur kan minyak tadi di keseluruhan badan kucing yang bermasalah fungus tersebut.

5- Ulang proses sehingga pulih dan hilang masalah fungus. 

Usahakan untuk Kucing anda. Semoga Kucing anda terhindar dari masalah fungus. Rawatan ini juga boleh di lakukan pada Kucing yang bermasalah kurap di badan. Kekerapan anda melakukan proses rawatan ini mempercepatkan proses penyembuhan Kucing anda.

Sekian. Semoga bermanfaat.
Terima kasih kerana sudi membaca.

No comments:

Post a Comment