Sunday 20 July 2014

Penyebab musibah dan bala bencana

Teks : Shehren Shahadan
Sumber Imej : Google


Assalamualaikum.  Salam sejahtera kepada pembaca sekelian. Tika ini kita semua sedia maklum kesedihan yang menyelubungi negara kita iaitu tragedi MH17. Belum usai kisah persoalan MH370. Negara kita di duga lagi. 

Apakah peranan yang patut kita zahirkan ketika ini. Ucapan takziah doa berterusan untuk waris mangsa nahas tersebut itu semestinya. Bukan menjadi "keyboard worrier" di saat getir begini. Doakan semoga urusan berkaitan di permudahkan.

Mari kita kembali bermuhasabah diri. Lagi di bulan ramadhan yang hampir meninggalkan kita tidak lama lagi. Audit diri kita semua apakah sebab kejadian-kejadian yang berlaku. Yang penting kita semua harus terima dengan redha akan segala ketentuan dari Allah.

Mari kita berkongsi sedikit sumber bacaan yang saya dapati dari blog yang saya lawati. Semoga bermanfaat untuk kita semua.

"Al Qur'an menjelaskan tentang sebab-sebab musibah dan bala bencana antara lain:

1. Kerana kedurhakaan dan kejahatan manusia kepada Allah
Firman Allah SWT,

"Wahai Manusia, bencana apa saja yang menimpa diri kalian, maka bencana itu adalah hasil kerja tangan-tangan kalian. Namun demikian amat banyak kesalahan-kesalahan kalian yang dimaafkan oleh Allah."(QS. As-Syura' 42: 30)

2. Kerana manusia mengingkari nikmat Allah dan kufur kepada Nya
Dalam firman-Nya lagi:

"Allah memberi contoh sebuah negeri yang dahulunya aman dan tenteram, rezekinya datang ke negeri itu dari setiap penjuru dengan baik, tetapi penduduk negeri itu kafir kepada nikmat-nikmat Allah. Kemudian Allah timpakan kepada mereka derita kelaparan dan ketakutan karena dosa-dosa mereka. Allah jadikan negeri itu sebagai contoh buruk bagi segenap manusia." (QS. An-Nahl 16: 112)

3. Kerana manusia menukar nikmat Allah dengan kekafiran
Firman-Nya lagi,

"Wahai Muhammad, apakah kamu tidak melihat orang-orang yang menukar keimanan kepada Allah dengan kekafiran, dan membuka jalan kehancuran bagi kaum mereka? Jahanamlah tempat yang akan mereka masuki di akhirat, dan Jahanam itu seburuk-buruk tempat tinggal." (QS. Ibrahim 14: 28-29)

4. Kerana perbuatan syirik manusia kepada Allah

Firman-Nya lagi,

"Wahai kaum mukmin, Allah tidak akan menimpakan adzab kepada kalian, jika kalian taat dan beriman kepada-Nya. Di akhirat kelak, Allah tetap memberikan pahala besar kepada kalian, sekalipun amal shalih kalian sedikit. Allah Maha Mengetahui keadaan kalian." (QS. An-Nisaa, 04: 147)

5. Kerana para pemimpin negara menolak syariat Allah dan menggantikannya dengan hukum jahiliyah

Firman-Nya lagi

"Jika Kami berkehendak menghancurkan suatu negeri, Kami jadikan orang-orang yang suka berbuat sesat di negeri itu sebagai pemimpin, lalu pemimpin itu berbuat zhalim kepada rakyat di negerinya. Akibat perbuatan rusak pemimpin mereka, turunlah adzab kepada mereka dan Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya." (QS. Al-Israa 17: 16) "

Dan pada penghujung untuk entry ini, dapatlah saya simpulkan banyak yang berlaku ada penyebab. Siapalah kita untuk menidakkan hukum dan aturan dari Allah. Semoga kita menjadi hamba Nya yang taat. Aamin.

#pray4MH17
#pray4gaza
#rememberingMH37

Sekian. Semoga bermanfaat.
Assalamualaikum w.b.t

*******************************************
Untuk pertanyaan tentang kucing anda dan juga kongsi kisah menarik tentang Kucing anda boleh hubungi saya di sini ye:-
FB:Shehren Shahadan
Sms/Whatsapp:011-1857 8330
*******************************************
Selamat datang bulan July yang ceria. Selamat datang kepada barisan pelajar baru. Menjangkau 1000 blog menjelang ramadhan telah terhasil di akademi bekerja di rumah. 12 guru online dedikasi bertugas seluruh Malaysia. Sertai kami untuk mana-mana Kelas pilihan.

Pendaftaran dibuka setiap hari.
1. Kelas asas blog dan penulisan.
2. Kelas asas blog dan fan page mula bisnes
3. Kelas beriklan di mudah.my
4. Kelas penulisan kreatif.
5. Pendaftaran rakan niaga/pengurus online
6. Kelas belajar asas akaun bisnes kecil WAHM/SOHO.
7. Kelas belajar borong telekung
8. Kelas bisnes makanan sunnah 
8. Perkhidmatan Upah Blog
9. Projek Duit Raya

Hubungi saya pada 4 langkah mudah di bawah untuk pendaftaran:-Email:shehrenshahadan@yahoo.comSMS/Whatsapp : 011-1857 8330
FB : Shehren Shahadan
Fanpage : Akademi Bekerja DiRumah WAHM

No comments:

Post a Comment