Thursday 4 September 2014

Tekanan di tempat kerja

Teks : Shehren Shahadan
Sumber Imej : Google 

Assalamualaikum w.b.t,



Salam sayang untuk pembaca semua. Semoga hari-hari kalian kini dan mendatang sentiasa mendapat rahmat Allah. Kisah kehidupan ada pasang dan surut. Mana yang ada diari digital seperti saya ini boleh catitkan untuk rujukan serta bacaan masa akan datang. Potret segala kenangan, imej bergambar, suka duka kehidupan di diari ini. InsyaAllah selagi masih ada hayat diari ini boleh di tatap untuk kenangan anak cucu juga.

Tekanan di tempat kerja?
Siapa pun yang istilah masih makan gaji dengan orang lain akan hadap perkara yang sama. Betul kan? Begitu lah jua saya. Sedikit yang hendak di kongsi. Senarai tekanan antaranya dari kaca mata saya ialah :-
1) keadaan tempat kerja yang tidak seia dengan anda. Dalam erti kata lain tidak selesa, mungkin ruang kerja untuk anda sempit atau tidak segar.
2) kumpulan rakan kerja yang tidak cocok dengan anda. Dalam skop pekerjaan terdapat juga rakan kerja yang baik kelaku di depan anda tapi tidak di belakang anda. Berhati-hati ya.
3) bebanan tugas sudah lebih. Kadang majikan bersikap berjimat dengan menggaji pekerja yang boleh melakukan pelbagai tugas sekaligus. Hebat tu memang hebat. Tapi lama kelamaan akan menyebabkan anda tertekan.
4) gaji yang tidak setimpal. Ini juga boleh mendatangkan tekanan. Wang amat di perlukan dalam kehidupan seharian. Keluar rumah sahaja sudah mengalir wang. Pasti akan timbul tekanan juga dalam diri anda.
5) apabila sudah terpaksa. Terpaksa bekerja kerana desakan kehidupan. Kehidupan masa kini yang moden namun semakin kompleks. Keterpaksaan memang akan mendatangkan tekanan.


Sebahagian dari senarai yang menimbulkan tekanan di tempat kerja. Untuk mengatasi tekanan dan mengelak dari berlarutan serta mendatangkan mudarat pada diri anda, anda perlu mencari jalan penyelesaian. Tidak mengapa InsyaAllah saya akan cuba pula buat entry mengenai penyelesaian tekanan di tempat kerja.

Satu lagi ialah kena marah dengan bos. Kadang bukan salah kita dan kita tertempias sekali terkena dengan kemarahan bos itu. Kadang mulut lembut bertutur dengan bos tapi dalam hati menyumpah gila. Itulah putaran kehidupan. Semakin matang dan tua dalam kehidupan tetap ada pengajaran yang boleh di perhati. Walau apapun kehidupan tetap kena teruskan. Masa tempoh bekerja tetap kena habiskan supaya berkat upah kerja yang dapat.

Cuci mata dengan tatap muka-muka comel seperti ini. Moga dapat meredakan tahap tekanan anda semua.

Sekian. Semoga bersua kembali.

*******************************************
Untuk pertanyaan tentang kucing anda dan juga kongsi kisah menarik tentang Kucing anda boleh hubungi saya di sini ye:-
FB:Shehren Shahadan
Sms/Whatsapp:011-1857 8330
*******************************************
Selamat datang bulan September yang ceria. Selamat datang kepada barisan pelajar baru. 12 guru online dedikasi bertugas seluruh Malaysia. Sertai kami untuk mana-mana Kelas pilihan.

Pendaftaran dibuka setiap hari.
1. Kelas asas blog dan penulisan.
2. Kelas asas blog dan fan page mula bisnes
3. Kelas beriklan di mudah.my
4. Kelas penulisan kreatif.
5. Pendaftaran rakan niaga/pengurus online
6. Kelas belajar asas akaun bisnes kecil WAHM/SOHO.
7. Kelas belajar borong telekung
8. Kelas bisnes makanan sunnah 
8. Perkhidmatan Upah Blog

Hubungi saya pada 4 langkah mudah di bawah untuk pendaftaran:-Email:shehrenshahadan@yahoo.comSMS/Whatsapp : 011-1857 8330
FB : Shehren Shahadan
Fanpage : Akademi Bekerja DiRumah WAHM

No comments:

Post a Comment