Tuesday 23 June 2015

Benarkah?

Teks : Shehren Shahadan
Sumber : koleksi peribadi

Assalamualaikum wbt
Sahabat yang di rahmati Allah
Salam ramadhan ke 6 pada hari ini

Benarkah kucing betina yang baru beranak cepat terangsang untuk mengandung semula?

Ini benar.
Benar berlaku kepada kucing betina saya yang baru 2 minggu melahirkan anak. 

Di hadapan rumah saya sekarang ada kucing jantan menunggu puteri saya ni. Anak nya yang masih kecil menjerit meminta susu. Si ibu sudah tergedik-gedik untuk keluar.


>>> perhatikan gambar, mata meow jantan itu memandang pintu rumah sahaja..

Mungkin ada rembesan bau yang keluar dari ibu kucing saya menarik perhatian kucing jantan di luar sana. 

Saya perhati ibu muda ini merenggek manja dan mengolekkan badan nya untuk memberi tanda ia sudah bersedia untuk mengawan semula. Hal ini tidak berlaku kepada ibu amot.  Saya tidak mengendahkan dan pada saya ibu kucing belum pulih sepenuh kesihatan dari bersalin yang lalu. Jadi saya lekakan ibu Kucing dengan merapikan anaknya, menyusu dan lebih perihatin kepada anaknya yang sekor tu. Ibu Kucing di dalam rumah kegelisahan. Bau kuat Kucing jantan di luar mengamitnya untuk keluar. Saya tidak akan biar ini berlaku. Kasihan anaknya masih kecil. Dan saya berniat untuk memandulkan nya setelah anak nya putus susu lebih kurang lagi 3 bulan dari sekarang.


Apakah jalan penyelesaianya?
1) lekakan ibu dengan anak nya yang montel itu

2) lekakan ibu dengan anak nya lagi

3) ajak bermain bersama anak (gurau manja gitu)

4) grooming ibu selalu (urut leher, urut perut, sisir bulu)

5) penat semua aktiviti di atas ajak beradu hihi

Untuk makluman, sebahagian gambar-gambar ini ada saya kongsi di wall Facebook akaun saya. Jadi silalah ke laman tersebut untuk mengikuti kisah-kisah kucing saya ini ye.

Sekian. Terima kasih kerana sudi membaca. Jumpa lagi.




No comments:

Post a Comment