Tuesday 9 June 2015

Gejala Tekanan

Teks : Shehren Shahadan

Sumber imej : Google



Assalamualaikum wbt,

Apa khabar pembaca sekelian. Bagaimana kehidupan anda sekelian. Nasib kita di bumi bertuah yang makmur ini cukup sempurna. Kalaulah nak di banding dengan negara lain di dunia ini. 

Apakah tanda-tanda gejala tekanan ?
1) Pada Fizikal :-
- keletihan, pening kepala, susah tidur, degupan jantung kuat, sejuk tangan Dan berpeluh.

2) Pada Mental :-
- hilang tumpuan, Mudah lupa, tidak boleh berfikir, susah untuk buat keputusan dan tidak boleh berjenaka.

3) Pada Emosi :-
- risau, sentiasa bimbang, marah, mudah kecewa, sentiasa takut, panas baran dan mudah hilang sabar.

Untuk mengawal tekanan yang ada dalam diri bukan mudah. Yang berdepan dengan  tekanan itu sahaja yang mengetahui betapa tertekan nya kehidupan yang penuh tekanan.

Sebagai muslim kita wajib kembali mengajarkan diri, perasaan dan juga hati agar sentiasa tenang dan sabar menghadapi tekanan. 

Kehidupan masa kini yang begitu mencabar dan sangat moden memaksa kita hidup dalam tekanan jika salah pilihan. Hidup ini ada pilihan. Yang menentukan adalah diri anda sendiri.

Jadi sila pastikan diri anda tidak terdapat tanda-tanda seperti di atas. Di khuatiri akan berlarutan menjadi masalah yang serius. Boleh memberi impak buruk kepada diri anda sendiri juga sekeliling anda. 

Juga wajar mendalami ilmu agama untuk menyerap tekanan yang wujud di sekitar kita. Jangan malu untuk memulakan sesuatu perubahan ke arah kebaikan. Cuba jadikan zikir-zikir harian sebagai permulaan perubahan hidup. Dampingi sahabat baru yang berfikiran positif dan membina.

Sekian. Semoga bermanfaat.
Jumpa lagi.

1 comment: