Thursday 12 February 2015

Sabah Part II

Teks : Shehren Shahadan
Sumber Imej : Koleksi peribadi

Assalamualaikum 
Seperti yang di janjikan, entry selanjutnya percutian merehatkan minda di Sabah. Ringkasan adalah seperti berikut...

- selepas selesai urusan penyerahan kereta sewa, kami meneruskan perjalanan ke Kundasang. Kundasang adalah antara salah satu daerah pelancongan di Sabah. Dan di situlah terletak nya Gunung Kinabalu ( hati saya rindu ). 
- perjalanan dari bandar KK ke kundasang mengambil masa lebih kurang 2 jam 30 minit. Jalanraya seperti ular kena palu. Hati-hati memandu bagi yang baru sampai.


- cuaca sangat sejuk. Berbeza sungguh di bandar KK. Anggaran celcius tidak pasti tapi memang sejuk.
- sampai Kundasang hampir pukul 10:30 pagi. Pencarian homestay yang sudah di tempah awal pun bermula. 
- hampir tersesat dan kami patah balik semula ke pekan kundasang. Tepi jalan penuh berderet gerai jualan sayur segar. Pun ada juga nampak kebun-kebun kecil perusahaan orang tempatan di sana. Dan tanahnya masih banyak lagi yang belum di teroka. Hijau je pandangan mata. Segar suasana.
- selepas puas mencari homestay tersebut, akhirnya berjumpa dan selepas selesai memasukkan barangan semua kami terus memulakan aktiviti penjelajahan bumi Kundasang ke Desa Dairy Farm atau lebih di kenali New Zealand Malaysia.


- permulaan perjalanan ke Desa Dairy Farm tiada masalah. Tetapi semakin jauh perjalanan, jalan ke tempat tujuan... Penuh batu besar dan tidak berturap. Alamak... 
- kami kembali ke homestay kami pada pukul 5. Pada mula saya merasakan sudah malam kerana cuaca sekitar terus bertukar gelap tetapi melihat jam di tangan baru pukul 5. Baru saya ingat masa di Sabah bergerak pantas sedikit dari semenanjung. 


- maghrib di sana kira pukul 6:30 petang. Dan pada malam pertama di Kundasang kami menghabiskan hanya di homestay. Buat air koko panas dan cicah biskut. Cuaca di luar homestay sangat sejuk. Sampai kami kena pakai stokin. Huhu. Memang sejuk.
- selepas isyak kami terus masuk ke bilik dan merehatkan diri terus tertidur. Dalam kepala terbayang aktiviti untuk hari esok. Banyak tempat untuk di singgah sebelum turun semula ke bandar KK lusanya.

Tunggu untuk sambungan seterusnya.

=============================
Seperti biasa bagi sesiapa yang berminat untuk belajar membina blog & fanpage bersama saya boleh hubungi saya melalui :

Email : shehrenshahadan@yahoo.com

Telefon : 011-1857 8330

Facebook : Shehren Shahadan

Sekian, semoga bermanfaat. 
Terima kasih.

No comments:

Post a Comment