Sunday 14 June 2015

FOKUS

Teks : Shehren Shahadan


Assalamualaikum wbt,


Sahabat sekelian yang di rahmati Allah. Banyakkan memberi dari menerima. Semoga kehidupan kita ini dapat memberi manfaat kepada yang lain.


Sahabat sekelian,
Hidup ini begitu banyak cabarannya.
Untuk menyerap cabaran kehidupan seterusnya kita perlu FOKUS. Apabila kita focus dalam sesuatu perkara tersebut.. kita akan lebih MAHIR dalam perkara tersebut. Dan kita akan jadi PAKAR dalam perkara tersebut.


Apakah maksud di atas?
Ialah jika anda sudah mencuba sesuatu tetapi tidak membuahkan hasil yang memuaskan. Dengan usaha bersungguh atau sekali lalu itu hak anda. Pasti anda akan mencuba yang lain dan menggusahakan sekali lagi seperti kes pertama bukan. Anda mesti mencuba 2 atau 3 perkara sebelum menjumpai kesesuaian dengan anda.


Jadi, apa seterusnya...
Jika setelah mencuba pelbagai perkara dan anda sudah menjumpai yang sesuai dengan diri. Jangan tunggu lama untuk mengasah perkara tersebut menjadi.


Caranya..
Anda perlu berguru untuk memperoleh kemahiran dan kepakaran mengenai perkara tersebut. Cuma ambil dari pengalaman yang melintas di sekitar anda juga boleh tapi tidak seampuh pengetahuan yang kita dapat apabila menuntut ilmu.


Contoh jelas..
Pembuat kek homemade yang tumbuh bagai cendawan di masa kini.
Selain dari idea kreatif yang tidak semua individu memiliki, si pembuat kek perlu juga menambah ilmu melalui online, bengkel pembuatan kek.


Jadi untuk menambah focus dalam bidang yang anda minat, anda perlu berguru dan sentiasa menambah ilmu untuk jadi MAHIR dan PAKAR dalam bidang tersebut.


Sebelum kegagalan dan kerugian lebih bertambah menghakis modal anda, sebaiknya mencari guru yang pakar dalam bidang yang anda minat itu sangat di galakkan.


Sekian. Semoga bermanfaat.
Jumpa lagi.

1 comment: