Thursday 6 February 2014

Kucing Bengal

Teks : Shehren Shahadan
Sumber Imej : Google

Assalamualaikum. Salam sejahtera kepada para pembaca budiman. Semoga Allah merahmati kita semua.

Kucing Bengal adalah hasil kacukan daripada Kucing tempatan (Domestic Cat) bersama Harimau Bintang Asia (Asian Leopard Cat).

Bengal di kenali dan di minati kerana keunikan corak yang ada pada badan nye dan juga warna bulunya. Warna dan corak tersebut menyerupai corak harimau bintang. Keunikan itu menarik perhatian hanya dengan sekali pandang, seperti umpama jatuh cinta pada pandangan yang pertama.

Sifat Bengal sama seperti kucing peliharaan yang lain. Sifat yang aktif, lasak kuat bermain, sifat ingin tahu yang tinggi dan mengemari ketinggian.

Bengal juga merupakan spesis yang sangat manja kepada manusia. Bengal juga sangat suka di belai. Bengal tidak mempunyai masalah dengan air, maknanya kalau untuk membersihkan diri   mandi dan sebagainya mudah dan tidak merbahaya kepada tuan mereka.

Ada juga Bengal yang mengeluarkan suara mengiau, tetapi jangan tertipu kerana kucing Bengal yang asli tidak begitu, tetapi mereka akan mengeluarkan sejenis suara yang unik.

Kebelakangan ini permintaan terhadap spesis Kucing Bengal semakin tinggi. Di sebabkan permintaan yang begitu tinggi, terdapat segelintir pembiak-pembiak Kucing yang hanya mementingkan keuntungan wang ringgit tanpa menghiraukan nilai dan keaslian sebenar Kucing Bengal. Maka terlahirlah Kucing yang di panggil 'LOOK ALIKE'. Jangan terpedaya ianya bukanlah Bengal yang sebenar. Kerana harga nya yang jauh lebih murah dari spesis Bengal asli, para peminat kucing yang tidak berpengetahuan telah di tipu dengan lambakan kucing sebegini.


Kini, Kucing Bengal mendapat perhatian dan merupakan Kucing 'favorite' di dalam mana- mana pertunjukkan atau pertandingan kucing di adakan.

Sehingga bertemu kembali. Wassalam.

# Jika ada masalah berkaitan si manja, jom kongsikan bersama saya di
Email : shehrenshahadan@yahoo.com
SMS / Whatsapp : 012-758 9068
Facebook : Shehren Shahadan
****************************************************************************************************
Selamat datang bulan Febuary. 388 blog telah terhasil di akademi bekerja di rumah. 13 guru online dedikasi bertugas seluruh Malaysia. Sertai kami untuk mana-mana Kelas pilihan.

Pendaftaran dibuka setiap hari.
1. Kelas asas blog dan penulisan.
2. Kelas asas blog dan fan page mula bisnes
3. Kelas beriklan di mudah.my
4. Kelas penulisan kreatif.
5. Pendaftaran rakan niaga/pengurus online
6. Kelas belajar asas akaun bisnes kecil wahm/soho.

Hubungi saya pada 3 langkah mudah di bawah untuk pendaftaran:-
Email : shehrenshahadan@yahoo.com
SMS/Whatsapp : 012-758 9068
Facebook : Shehren Shahadan

No comments:

Post a Comment