Monday 21 April 2014

Tips kitaran usia kucing anda

Teks:Shehren Shahadan
Sumber Imej:Google


Assalamualaikum. Salam sejahtera kepada para pembaca yang budiman. Apa khabar pembaca semua? Semoga khabarnya baik-baik dan mengembirakan. Banyakkan memberi dari menerima. Semoga kehidupan kita ini dapat memberi manfaat kepada yang lain.

Tahukah anda kitaran usia kucing anda yang sebenar? Anda perhatikan carta di atas dan periksa di manakah bahagian usia kucing anda. Jika saya kucing di rumah berumur 4 tahun, jadi umur sebenarnya ialah 32 tahun. Sudah dewasa benar kesayangan saya itu.
 
Dari pemerhatian saya mengenai kucing yang semakin meningkat usia ini lebih sensitif. Kucing meningkat usia ini lebih suka menyendiri, lebih pendiam dan tidak berapa galak seperti rakan serumah nya yang lain. Kucing seperti ini juga lebih suka tidur. Banyak masa sehari di habiskan untuk tidur. 

Kucing sebegini juga tidak gemar suasana hiruk, bising di sekitarnya. Gangguan suasana membuatkan mereka tidak selesa dan sering mengalami kejutan dalam tidur. Seperti rengekan dan mengigau seperti manusia juga.

Kucing indoor dan outdoor berbeza umur ketara kemungkinan dari hasil pantauan kesihatan, pemakanan mereka. Kucing indoor mempunyai tuan yang bertanggungjawab membela nasib mereka. Memperhati tahap kesihatan, tempat tinggal terjaga. 

Sedangkan nasib Kucing outdoor jauh berbeza lagipun kucing outdoor mendapat punca makanan yang kurang sempurna. Nasib tidak terbela. Menjadi gelandangan di jalanan seumur hidup mereka tanpa pengawasan dari sesiapa. Jadi itu mungkin antara penyebab kitaran hidupnya lebih singkat berbanding Kucing belaan di rumah.

Jadi jika anda sudah siap mengetahui usia sebenar kucing anda di rumah, anda mungkin boleh bersedia menghadapi perubahan pada Kucing anda.

Sekian. Semoga bermanfaat.
******************************************
#Jika anda ada sebarang cadangan serta ingin berkongsi permasalahan Kucing anda, anda boleh menghubungi saya melalui 3 langkah mudah di bawah:-
FB Acc:Shehren Shahadan
SMS/Whatsapp/Wechat:011-1857 8330
Email:shehrenshahadan@yahoo.com
*******************************************
Selamat datang bulan April. 31 pelajar baru. Lebih 600 blog telah terhasil di akademi bekerja di rumah. 13 guru online dedikasi bertugas seluruh Malaysia. Sertai kami untuk mana-mana Kelas pilihan.

Pendaftaran dibuka setiap hari.
1. Kelas asas blog dan penulisan.
2. Kelas asas blog dan fan page mula bisnes
3. Kelas beriklan di mudah.my
4. Kelas penulisan kreatif.
5. Pendaftaran rakan niaga/pengurus online
6. Kelas belajar asas akaun bisnes kecil WAHM/SOHO.
7. Kelas Borong Telekung
8. Perkhidmatan Upah Blog

Hubungi saya pada 3 langkah mudah di bawah untuk pendaftaran:-
Email:shehrenshahadan@yahoo.com
SMS/Whatsapp : 011-1857 8330
Facebook : Shehren Shahadan




No comments:

Post a Comment