Monday 28 April 2014

Tips menyisir bulu

Teks : Shehren Shahadan
Sumber Imej : Google


Assalamualaikum. Salam sejahtera kepada semua pembaca sekelian. Banyakkan memberi dari menerima. Semoga kehidupan kita memberi manfaat kepada yang lain.

Tips menyisir bulu. Selalu kita lihat kucing di rumah asyik menjilat bulu mereka. Itu tandanya mereka memandikan badan mereka. Seperti di rumah saya, ada ibu dan 3 anak. Walau anak nya sudah berumur setahun tetapi si ibu tetap tekun membersihkan badan anak-anaknya. Kadang kala saya perhatikan si anak rimas dengan perhatian ibu mereka. Kalau degil ibu akan mengigit mengheret si anak ke pangkuan nya untuk di bersihkan. Tengok kasih sayang seorang ibu.

Sekiranya anda memelihara kucing berbulu panjang seperti baka Parsi, Maine coon, Himalayan, Norwegian Forest, dan Birman atau baka tempatan berbulu panjang, anda perlulah sentiasa menyisir rapi bulu Kucing anda untuk mengelak terjadi gumpalan pada bulu Kucing ini.

Menyisir bulu seperti kaedah mengurut badan mereka. Lihatlah si comel ini betapa relax nya dia di urut.

Sekiranya keadaan ini tetap berlaku, anda bolehlah mendapatkan khidmat veterinar untuk mencukur bagi mengelak masalah kesihatan berlaku.

Tujuan seterusnya adalah untuk memastikan Kucing anda mendapat bulu yang cantik dan bersinar.

Gunakan alat menyisir yang sesuai. Sikat bulu yang tidak terlalu keras dan sesuai untuk bulu kucing anda. Juga dapatkan khidmat pakar untuk menjaga bulu kucing anda yang tebal dan panjang itu.

Daya tarikan seekor kucing memang terletak pada bulu nya. Jadi pastikan anda menjaga bulu mereka dengan sebaik yang boleh. Elakkan juga memberi makanan yang menyebabkan bulu mudah gugur. Boleh dapatkan supplement tambahan untuk mencegah dari berlaku.

Sekian. Semoga bermanfaat.
******************************************
#Jika anda ada sebarang cadangan serta ingin berkongsi permasalahan Kucing anda, anda boleh menghubungi saya melalui 3 langkah mudah di bawah:-
FB Acc:Shehren Shahadan
SMS/Whatsapp/Wechat:011-1857 8330
Email:shehrenshahadan@yahoo.com
*******************************************
Selamat datang bulan April. 31 pelajar baru. Lebih 600 blog telah terhasil di akademi bekerja di rumah. 13 guru online dedikasi bertugas seluruh Malaysia. Sertai kami untuk mana-mana Kelas pilihan.

Pendaftaran dibuka setiap hari.
1. Kelas asas blog dan penulisan.
2. Kelas asas blog dan fan page mula bisnes
3. Kelas beriklan di mudah.my
4. Kelas penulisan kreatif.
5. Pendaftaran rakan niaga/pengurus online
6. Kelas belajar asas akaun bisnes kecil WAHM/SOHO.
7. Kelas Borong Telekung
8. Perkhidmatan Upah Blog

Hubungi saya pada 4 langkah mudah di bawah untuk pendaftaran:-
Email:shehrenshahadan@yahoo.com
SMS/Whatsapp : 011-1857 8330
FB : Shehren Shahadan
Fanpage : Akademi Bekerja DiRumah WAHM

No comments:

Post a Comment