Friday 9 January 2015

Benarkah Kucing jalanan lebih manja?

Teks : Shehren Shahadan
Sumber Imej : Koleksi peribadi


Assalamualaikum w.b.t,

Salam sejahtera kepada semua pembaca sekelian. Semoga hari ini dan mendatang memberi lebih kelebihan kepada kita untuk terus berbakti kepada yang lain.

Benarkah?
Kucing jalanan ternyata lebih sangat manja dan pandai mengambil hati dari Kucing yang berada di dalam rumah.

Kenapa mereka (Kucing jalanan) bersikap sedemikian? (Terlebih manja)

Kehidupan kucing jalanan mungkin tidak seindah kehidupan Kucing rumah. Jadi Kucing jalanan mungkin melakukan aksi manja untuk mendapat peluang yang lebih tinggi di ambil sebagai kucing rumah oleh manusia.

Dalam kawanan kucing, mungkin mereka juga melakukan mesyuarat, cakap-cakap kepoh dari kawanan kucing rumah yang sering membawa cerita yang seronok untuk di perdengarkan kepada kawanan kucing jalanan. Cerita makanan yang sentiasa tersaji berbanding kucing jalanan yang mencari makan sendiri. Mungkin di sebabkan keterujaan mendengar cerita dari si kucing rumah yang manja itu mendorong si kucing jalanan ini untuk merubahkan nasib nya menjadi lebih baik seperti kucing rumah.

Pengalaman saya bertemu dengan seekor kucing kampung yang terbiar. Setelah di beri makan berkali-kali, si Kucing itu tidak lagi takut dan garang kepada kami sekeluarga. Geselan dan lontaran suara yang sengaja di lembutkan untuk meraih perhatian saya kadang menimbulkan rasa kasihan. Hampir setiap malam sekarang ini si Kucing yang kami panggil dengan nama "warnawarni" mengeong minta untuk masuk ke dalam rumah. Di dalam rumah pula sudah ada barisan askar yang bersikap cengeng terhadap "warnawarni". 

Kalau saya mampu memang mahu sangat semua bersama saya. Tapi apakan daya masa begitu mencemburui saya dan saya tidak dapat memberi komitmen yang lebih untuk kucing yang lain. Cukup sekadar mereka di belakang rumah singgah dan ada makanan di mangkuk mereka. Saya sedaya upaya usaha supaya mereka tidak hampa. 

Kalau di fikirkan semula, apalah yang mereka tahu? Mereka bukan tahu berfikir? Jadi saya mohon pada Allah semoga murahkan rezeki saya selalu semoga terus dapat berkongsi dengan mereka.

Sekian dulu catatan saya kali ini. Bagi sesiapa yang berminat untuk belajar membina blog & fanpage bersama saya boleh hubungi saya melalui :

Email : shehrenshahadan@yahoo.com

Telefon : 011-1857 8330

Facebook : Shehren Shahadan

Sekian. Semoga bermanfaat

No comments:

Post a Comment