Monday 2 March 2015

Kisah "Butang"

Teks : Shehren Shahadan
Sumber imej : Ikhsan tuan Butang 

Assalamualaikum w.b.t,

Kisah "Butang" ini saya temukan apabila tuan butang menghubungi saya melalui talian Whatsapp. Menanyakan berkenaan butang. Kenapa dengan butang? Mari kita ikuti kisah ini...



Rentetan dari pertanyaan ini, saya telah menerangkan sebaik mungkin untuk menolong tuan butang. Alhamdulillah butang dapat di selamatkan.



Inilah "butang" kesayangan tuan tersebut. Satu yang saya perasan, nama yang di beri cukup unik kan. Menurut tuannya, butang berusia 2 tahun dan berat badannya hampir 5 kg. Sihat kan. Patut tuannya risau sangat.

"Feline UTI" , penyakit kerap terjadi terutama bagi kucing jantan. Kesukaran membuang air kencing di sebab kan pengumpulan sisa garam pada saluran kencing @ tersumbat. 

Rawatan yang boleh di lakukan untuk permulaan di rumah ialah campuran cuka epal pada bekas minuman. Tetapi jangan terlalu banyak memadai satu atau dua titik. Cuka bersifat tajam dan menghakis. Di khuatiri akan memudaratkan kepada kucing tersebut sekira di beri berlebihan.

Periksa pada bahagian abdomen bawah perut. Rasa dengan teliti, ada tak benjolan keras . Jika ada jangan berlengah terus bawa ke Klinik haiwan untuk rawatan dari pakar.

Untuk mengelak dari berlaku "Feline UTI" kepada Kucing anda, harap anda dapat menjaga pemakanan mereka dan elakkan dari makanan yang mempunyai kandungan garam yang tunggi. Sebaiknya berikan mereka "premium food" dan baca terlebih dahulu label serta kandungan pemakanan sebelum membeli.




Ini butang selepas menerima rawatan di klinik. Nampak segar berbanding masa mula sakit. Tengok tuan nya menyediakan tempat beradu untuk butang cukup selesa . Saya yang tengok pun cemburu hihi. Nampak butang selesa sangat di dalam sangkar itu. 



Tiub yang di masukkan ke dalam kemaluan butang. Cerita dari tuannya, walaupun butang di bius tetapi masih menjerit kesakitan semasa di masukkan tiub tersebut dan di jahit untuk mengelak dari tercabut.

Menurut tuan butang, selepas di masukkan tiub ke kemaluan barulah air kencing butang keluar.



Ini makanan khas butang yang di sarankan oleh doktor yang merawat. Makanan ini khas untuk kucing yang mengalami masalah pundi kencing.

Di harapkan entry ini boleh menjadi panduan bagi tuan kucing yang mempunyai masalah seperti ini. Untuk mengelakkan dari berlaku lagi, sila pastikan anak anda kerap minum air dan elakkan memberi makanan yang mempunyai kandungan garam yang tinggi. Juga jangan putus asa menyelamatkan anak anda. Saya salute tuan butang. Walau dalam keraguan tetapi keputusan menghantar butang menerima rawatan memberi butang peluang lagi untuk memberi senyuman buat keluarga nya itu.

Sekian, semoga bermanfaat.

=============================
Seperti biasa bagi sesiapa yang berminat untuk belajar membina blog & fanpage bersama saya boleh hubungi saya melalui :

Email : shehrenshahadan@yahoo.com

Telefon : 011-1857 8330

Facebook : Shehren Shahadan

6 comments:

  1. thanx rin buat entri ni.. kalau butang faham tentu dia suka.. heee

    ReplyDelete
  2. thanx rin buat entri ni.. kalau butang faham tentu dia suka.. heee

    ReplyDelete
  3. Tenku Butang
    Entry ni utk panduan org lain juga
    Tq pd Butang sbb sudi jd model blog mama Rin hihi

    ReplyDelete
  4. Salam...klau bwk ke vet kerajaan. .mahal x cas nyer..

    ReplyDelete
  5. Salam...klau bwk ke vet kerajaan. .mahal x cas nyer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam
      Bergantung dengan rawatan yang di terima. Insha Allah mampu

      Delete