Tuesday 10 June 2014

Tips rawatan cirit birit

Teks : Shehren Shahadan
Sumber Imej : Google


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua para pembaca sekelian. Apa khabar anda dan keluarga? Apa khabar juga kucing kesayangan anda?
Musim tidak menentu seperti sekarang memudahkan kucing anda di jangkiti penyakit. Jika belum di vaksin, segera vaksin untuk mencegah dari memudaratkan kucing kesayangan anda.

Apakah yang anda tahu mengenai rawatan penyakit cirit birit terhadap kucing? Adakah penyakit tersebut berbahaya?

Jika kucing anda mengalami cirit birit lebih dari sehari lebih elok kucing anda bertemu dgn Veterinar untuk menentukan punca cirit birit yang dialami. Sekiranya cirit birit itu disertai dengan darah atau berwarna hitam, atau turut disertai dengan demam, muntah, keletihan serta kurang selera makan, perlu disegerakan untuk membawa kucing tersebut ke pakar veterinar.


Rawatan untuk cirit birit bergantung kepada puncanya dan veterinar akan memberikan beberapa ubat seperti antibiotik atau prednisolone jika perlu. Pihak veterinar pasti akan memberi ubat untuk proses rawatan, dan pastikan anda tidak gagal untuk memberi makan ubat tersebut. Sekiranya gagal maka proses penyembuhan akan mengambil masa yang lebih panjang. 

Rawatan dirumah untuk kucing yang mengalami cirit birit boleh dilakukan seperti berikut :-

>> Puasakan kucing dari makanan untuk 12-24 jam.

>> berikan air sedikit demi sedikit dengan kerap. Kemudian berikan sedikit nasi yang dicampur dengan ayam tanpa lemak yang direbus.

>> jika kucing tidak lagi mengalami cirit birit, maka kita boleh memberikan makanan asal kucing secara perlahan2 dalam beberapa hari.

Di pasaran, terdapat pelbagai makanan tersedia untuk rawatan cirit birit kucing ini. Seeloknya dapatkan dahulu nasihat dari doktor.

Sekian semoga bermanfaat.

*******************************************
Untuk pertanyaan tentang kucing anda dan juga kongsi kisah menarik tentang Kucing anda boleh hubungi saya di sini ye:-
FB:Shehren Shahadan
Sms/Whatsapp:011-1857 8330
*******************************************
Selamat datang bulan Jun yang ceria. Selamat datang kepada barisan pelajar baru. Menghampiri 800 blog telah terhasil di akademi bekerja di rumah. 12 guru online dedikasi bertugas seluruh Malaysia. Sertai kami untuk mana-mana Kelas pilihan.

Pendaftaran dibuka setiap hari.
1. Kelas asas blog dan penulisan.
2. Kelas asas blog dan fan page mula bisnes
3. Kelas beriklan di mudah.my
4. Kelas penulisan kreatif.
5. Pendaftaran rakan niaga/pengurus online
6. Kelas belajar asas akaun bisnes kecil WAHM/SOHO.
7. Kelas Borong Telekung
8. Perkhidmatan Upah Blog
9. Projek Duit Raya

Hubungi saya pada 4 langkah mudah di bawah untuk pendaftaran:-Email:shehrenshahadan@yahoo.comSMS/Whatsapp : 011-1857 8330
FB : Shehren Shahadan
Fanpage : Akademi Bekerja DiRumah WAHM

No comments:

Post a Comment